Досвід Швейцарії із розподілу податкових повноважень і надходжень між рівнями влади

Tetiana Kostiantynivna Kvasha


Анотація


Вступ.  Актуальність статті визначається завданням децентралізації державного управління в Україні та побудови ефективної системи місцевого самоврядування, визначеним у програмних документах України.  В українській науковій періодиці відсутні публікації щодо конкретного розподілу фіскальних повноважень між різними рівнями влади у Швейцарії, як однією з країн, що історично та найбільш успішно функціонує у рамках фіскальної децентралізації.

Мета: систематизація досвіду Швейцарії із розподілу податкових повноважень та надходжень між рівнями влади. 

Методи: аналіз, синтез, статистичний, емпіричний та аналітичні методи.

Результати: Делегування податкових повноважень місцевим органам влади є основою податкової політики Швейцарії.  Конфедерація має лиш обмежене право визначати і стягувати податки, перелік яких приводиться у Конституції.  Кантони мають широку свободу у створенні свого власного податкового законодавства, а муніципалітети можуть стягувати тільки ті податки, повноваження на які дає конституція відповідних кантонів.  Але в окремих кантонах муніципалітети мають власне податкове законодавство. 

У статті детально розглянуті джерела податкових доходів, переліки податків і податкові ставки федерального, кантонального та муніципального бюджетів, розподіл окремих податків між рівнями влади; зміст податкової реформи щодо податку на прибуток юридичних осіб в Швейцарії та інструменти компенсації зниження надходжень до субцентральних бюджетів від цього податку внаслідок виконання вимог міжнародних організацій, а також пільги щодо податку на доходи фізичних осіб для сімейних пар та сімей з дітьми.

Здійснено висновок, що всі інструменти розподілу податків сприяють успіху фіскальної децентралізації та зосередженню податкових повноважень на кантональному рівні в Швейцарії.  Але запозичення розглянутих інструментів необхідно здійснювати з урахуванням політичних та соціально-економічних факторів країни-донора.  У подальшому потребують поглибленого теоретичного розроблення і практичної реалізації питання вирівнювання соціально-економічного становища різних регіонів у Швейцарії, враховуючи необхідність проведення фіскальної децентралізації в Україні. 


Ключові слова


фіскальна децентралізація; податкові повноваження; розподіл податків між рівнями влади

Повний текст:

PDF

Посилання


Demydenko, L., Nakonechna, Ju. (2015). Fiskal'na decentralizacija: nimec'kyj dosvid ta ukrai'ns'ki realii' [Fiscal decentralization: the German experience and Ukrainian realities]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Series: Economy, 2 (167), 49-54. [in Ukrainian].

Cheberjako, O. V, Rjabokon', O. O. (2016). Decentralizacija podatkovyh povnovazhen': dosvid Nimechchyny ta Ukrai'ny [The decentralization of expenditure responsibilities: the experience of Germany and Ukraine]. Bulletin of the Odessa National University. Series: Economy, 21(2), 190-194. [in Ukrainian].

Lunina, I., Frolova, N. (2008). Bjudzhetni dohody ta podatkovi povnovazhennja miscevyh organiv vlady [Budgetary revenues and tax powers of local authorities]. Ukraine economy, 6, 37-47. [in Ukrainian].

Prohorenko, I. (2015). Politika regional'nogo razvitija Ispanii: mehanizmy i instrumenty [Policy of regional development in Spain: mechanisms and tools]. World Economy and International Relations, 5, 41-51. [in Rassian].

Vorona, P. V. (2009). Osoblyvosti rozvytku miscevogo samovrjaduvannja Japonii' v procesi decentralizacii' miscevoi' vlady [Features of the Local Government of Japan in the process of decentralization of local government]. Actual problems of governance, 2, 277-285. [in Ukrainian].

Savostenko, T. O., Matvejeva, O. Ju. (2010). Systema finansovogo zabezpechennja miscevogo samovrjaduvannja Francii' v umovah decentralizacii' upravlinnja: dosvid dlja Ukrai'ny [The system of financial support of local government in France under decentralized management: experience for Ukraine]. The theory and practice of public administration, 2, 271-278. [in Ukrainian].

Gnydjuk, I. V. (2015). Decentralizacija bjudzhetnoi' systemy: dosvid Slovachchyny ta perspektyva dlja Ukrai'ny [The decentralization of the budget system: Slovak experience and perspective for Ukraine], 3, 80-87. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Oif_apk_2015_3_14. [in Ukrainian].

Demchak, R. Je. (2015). Transformacija bjudzhetnyh vidnosyn v umovah decentralizacii': dosvid skandynavs'kyh derzhav [Transformation of budgetary relations in the context of decentralization: the experience of the Nordic countries]. Economics and Management, 4, 23-29. [in Ukrainian].

Kirchgässner, G. (2007). Swiss Confederation. A Global Dialogue on federalism. Dialogue on federalism. Volume IV. The Practice of Fiscal Federalism: Comparative Perspectives. McGill-Queen’s University Press, 4, 318-343. [in English].

Bernard, D. (2014). Dafflon Bernard Fiscal equalization: the Swiss way, federal, cantonal, local. Fiscal Equalization Transfers – International Perspectives: Lessons for Poland. Warsaw. (December 11 – 12). Retrieved from: http://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/Event/ECA/Poland/pl-fiscal-equalization-bernard-dafflon.pdf. [in English].

Burret, H. T., B., Feld, L. P. (2014). Vertical Effects of Fiscal Rules: The Swiss Experience. CESifo Working Paper 5043. Category 2: PUBLIC CHOICE, 39. [in English].

Chernezhenko, O. M. (2012). Konstitucіjno-pravove reguljuvannja mіscevogo samovrjaduvannja v Shvejcarіi [Constitutional and legal regulation of local self-government in Switzerland]. Byuleten' Ministerstva yustytsiyi Ukrayiny, 6, 153-161. [in Ukrainian].

Chernezhenko, O. M. (2013). Fіnansovі osnovi mіscevogo samovrjaduvannja u Shvejcarії [The financial basis of local self-government in Switzerland]. Journal of the Academy of Advocacy of Ukraine, 1, 37-44. [in Ukrainian].

Manuіlova, K. V. (2015). Konstitucіjne stanovlennja decentralіzacії publіchnoї vladi Shvejcarії: іstorichna retrospektiva [The constitutional establishment of decentralized public authorities of Switzerland: Historical Retrospective]. Investments: practice and experience, 19, 102-105. [in Ukrainian].

Shvejcars'kij dosvіd mіscevogo samovrjaduvannja (prodovzhennja). (2013). [Swiss experience in local government (continued)]. Local Government and Regional Development in Ukraine, 1, 48-51. [in Ukrainian].

Federal Constitution of the Swiss Confederation of 18 April 1999 (Status as of 1 January 2016). Retrieved from: https://www.admin.ch/opc/en/classified-compilation/19995395/index.html. [in English].

The Swiss tax system. Retrieved from: https://www.efd.admin.ch/efd/en/home/themen/steuern/steuern-national/the-swiss-tax-system.html. [in English].

Overview of the Swiss tax system. Retrieved from: http://www.s-ge.com/sites/default/files/EN_USA_Investorenhandbuch_120514_10.pdf. [in English].

Kvasha, T. K. (2016). Fіskal'na decentralіzacіja v Shvejcarії: povnovazhennja rіznih rіvnіv organіv vladi [Fiscal decentralization in Switzerland: the powers of different levels of government]. Theoretical and practical conceptualization of financial and credit mechanisms in the new socio-economic reality. Proceedings of the International Scientific Conference. Irpen: Publisher National University of STS of Ukraine, 594, 78-82. [in Ukrainian].

Federal, Cantonal and Communal Taxes: An outline on the Swiss tax system (2016). Bern: Federal Department of Finance, Swiss Federal Tax Administration, 66. [in English].

Third series of corporate tax reforms ready for parliamentary deliberation. (n.d.). Retrieved from: https://www.efd.admin.ch/efd/en/home/dokumentation/nsb-news_list.msg-id-57551.html. [in English].


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




##submission.copyrightStatement##



Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Attribution  International 4.0 (CC-BY-NC 4.0) .

 

Збірник наукових праць "Економічний аналіз"

ISSN 1993-0259 (Print)  ISSN 2219-4649 (Online) DOI: 10.35774/econa

 

© Тернопільський національний економічний університет

© «Економічний аналіз», 2007-2020