Узгодження колізії нормативних вимог до визначення вартості товарного знака

Yuriy Volodymyrovych Pozdnyakov, Maria L’vivna Lapishko


Анотація


Вступ. Окремі вимоги до визначення вартості товарного знака нормативних баз бухгалтерського обліку та незалежної оцінкиє суттєво суперечливими, що створює нормативно-правову колізію між ними. Актуальність проблеми зумовлена узгодженням цих вимог.

Мета. Дослідження впливу суперечностей нормативних вимог бухгалтерського обліку та незалежної оцінкидо визначення вартості товарного знака на обґрунтованість вибору оціночних методичних підходів і процедур; пошук та обґрунтування можливих напрямків подолання виявленої колізії; пропонування рішень,що дають можливість уникнути невизначеності, спричиненої наявністю встановлених у дослідженні суперечностей; обґрунтування вибору відповідних оціночних методичних підходів та конкретизація особливостей виконання оціночних процедур.

Метод (методологія). Загальною методологічною основою дослідження є проведення порівняльного аналізу окремих положень нормативних баз бухгалтерського обліку та незалежної оцінки з наступним виявленням наявних суперечностей та синтезом придатних до практичного використання висновків  рекомендацій щодо можливостей узгодження цих суперечностей.

Результати. Проаналізовано та конкретизовано перелік витрат, які можуть бути враховані при застосуванні витратного підходу до оцінки вартості товарного знака. Виявлено, що ці види витрат з точки зору чинної законодавчо-нормативної бази бухгалтерського обліку не вважаються нематеріальними активами, але при цьому факт їх здійснення збільшує вартість товарних знаків, які належать до нематеріальних активів з точки зору обох досліджених нормативних баз. Запропоновано видатки, що опосередковано відносяться до товарного знака, враховувати у його вартості лише частково, з використанням понижуючого коефіцієнта, який є меншим від одиниці. Наведено аргументацію та теоретичне обґрунтування доцільності застосування витратного (майнового) методичного підходу при оцінці ринкової вартості товарних знаків, оскільки при застосуванні альтернативних методичних підходів спостерігається нормативно-правова колізія між вимогами досліджених нормативних баз. 


Ключові слова


оцінка вартості; бухгалтерський облік; ринкова вартість; нематеріальні активи; товарний знак; торгова марка; гудвіл

Повний текст:

PDF

Посилання


Polozhennya (standart) buhgalterskogo obliku 8 "Nematerialni aktyvy" [Principle code (standard) of accounting 8 "Intangible Assets", ratified by finance Ministry of Ukraine Order N 242 from 18.10.1999]. Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0750-99. [in Ukrainian].

Metodichni rekomendatsiyi z buhgalterskogo obliku nematerialnyh aktyviv [Methodical recommendations for the Intangible Assets accounting, ratified by finance Ministry of Ukraine Order N 1327 from 16.11.2009]. Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/rada/show/en/v1327201 – 09. [in Ukrainian].

Kasyanova, N. V., Soloha D. V., Moreva, V. V., Belyakova, O. V., Balakay, O. B. (2013). Potentsial pidpriemstva: formuvannya ta vikoristannya. [Potential of enterprise: forming and use]. Kyiv: "Tsentr uchbovoyi literatury".- 248 p. [in Ukrainian].

MIZHNARODNIY STANDART BUHGALTERS’KOGO OBLIKU 38 (MSBO 38). Nematerialni aktyvy [International Accounting Standard 38 (IAS 38). Intangible Assets]. Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/929_050. [in Ukrainian].

Abdullaev, N. A., Kolayko, N. A. (2015). Otsenka stoimosti predpriyatiya (biznesa). [Enterprise (Business) cost valuation]. Moscow: «EKMOS». 352 p. [in Russian].

Gryaznova, A. G., Fedotova, M. A. (1999). Otsеnka biznesа [Business valuation]. Moscow: FInansy i statistika. 509 p. [in Russian].

Ridzevska, O. V., Salo, A. V. (2012). Ponyattya gudvilu ta harakteristika yogo skladovyh [Concept of Goodwill and it’s constituents description]. Naukovi pratsi Kirovogradskogo natsionalnogo tehnichnogo universitetu. Ekonomichni nauky. Scientific works of the Kirovohrad national technical university. Economic sciences. 22, part II. pp. 349-352. [in Ukrainian].

Samsonov V., Нarchenko S. (2004). Otsenka delovoy reputatsii, kak nematerialnogo aktiva kompanii [Goodwill valuation as copany’s intangible asset]. Finansovyiy direktor – Financial director. № 2, р. 24. [in Russian].

Kravchenko, M. S., Tsyigankova O. D. (2017). Gudvill: evolyutsiya podhodov k ponimaniyu ekonomicheskoy sushchnosti, harakteristika ego sostavlyayushchih, osobennosti formirovaniya [Goodwill: evolution of approaches to economic essence understanding, description of it’s constituents, features forming]. Theoretical and Practical Aspects of Economics and Intellectual Property. Issue 15. Рр. 146-150. Retrieved from journals.uran.ua/index.php/2225 – 6407/article/viewFile/.../131965. [in Russian].

Natsional’niy standart N 4 "Otsinka maynovih prav intelektualnoyi vlasnosti" [National standard N 4 «Intellectual ownership property rights valuation», ratified by Ministers Cabinet of Ukraine resolution N 1185 from 03.10.2007]. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1185 -2007-p. [in Ukrainian].

Friedman, Jack P., Ordway, Nicholas. (1995). Analiz i otsenka prinosyashchey dokhod nedvizhimosti. [Income Property. Appraisal and analysis. ]. Moscow: Delo Ltd, 480 s. [in Russian].

Tom Copeland, Tim Koller, Jack Murrin. (1995). Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies. Second edition. McKinsey & Company, Inc., John Wiley & Sons, Inc. New York, Chichecter, Brisbane, Toronto, Singapore.

Pozdnyakov, Yu. V. (2005). Torgova marka pіdpryemstva. [The Trade mark of enterprise]. Visnyk otsinky – Valuation Announcer, 1, 5-22. [in Ukrainian].


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Ліцензія Creative Commons
Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Із зазначенням авторства - Некомерційна - Без похідних творів 3.0 Неадаптована.

 

Збірник наукових праць "Економічний аналіз"

ISSN 1993-0259 (Print)  ISSN 2219-4649 (Online)

 

© Тернопільський національний економічний університет

© «Економічний аналіз», 2007-2019