Демографічно-детерміновані зміни державних видатків на освіту в Україні у контексті бюджетної стійкості
Анотація
Вступ. Забезпечення стійкості системи державних фінансів формує основу для сталого розвитку та зростання національної економіки. На стійкість системи державних фінансів впливають як макрофінансові показники, так і показники державних видатків та боргу. Загальновідомо, що демографічне навантаження на бюджет зростатиме у перспективі. Це проявлятиметься у збільшенні обсягів державних видатків на соціальну сферу. Тому актуальними є дослідження впливу демографічно-обумовлених видатків на стійкість державних фінансів у майбутньому. Недостатньо дослідженими – у даному конкретному контексті – є державні видатки на освіту, що й обумовило вибір предмета дослідження.
Мета. Мета роботи полягає в здійсненні аналітичної оцінки впливу змін в обсягах видатків на освіту, обумовлених демографічними старінням, в Україні на бюджетну стійкість.
Метод (методологія). Методологічною основою дослідження є теоретичні положення економічної науки щодо державних фінансів загалом та державного фінансування сфери освіти зокрема. У статті використано загальнонаукові методи теоретичного і емпіричного пізнання: аналізу і синтезу даних щодо фінансування різних рівнів освіти та їх вікової структури; математичного моделювання та прогнозування при оцінюванні демографічного впливу на стійкість державних фінансів; системного аналізу одержаних результатів.
Результати. У статті висвітлено основні результати аналізу демографічно-детермінованих тенденцій в обсягах фінансування різних рівнів освіти в Україні, визначено вікові пропорції фінансування освіти у базовому році та здійснено декомпозицію відповідних видатків за віковою структурою населення; оцінено зміни в обсягах бюджетного фінансування різних рівнів освіти в Україні у середньо- та довгостроковій перспективі (з урахуванням прогнозів демографічного старіння населення), наведено оцінки впливу демографічно-детермінованих змін в обсягах бюджетного фінансування освіти на показники стійкості системи державних фінансів у середньостроковій перспективі. Одержані результати можуть застосовуватись при бюджетному плануванні, при розробці бюджетної декларації та програмно-цільових документів у частині фінансування сфери освіти в Україні.
Ключові слова
Посилання
Horne, J. (1991). Indicators of Fiscal Sustainability. IMF Working Paper. Retrieved from: https://ssrn.com/abstract=884536.
Blanchard, O. (1990). Suggestions for a New Set of Fiscal Indicators. OECD Economics Department Working Papers, 79. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.1787/435618162862.
Fiscal Sustainability Report (2012). European Economy, 8. Retrieved from: https://ec.europa.eu/economy_finance/publications/european_economy/2012/pdf/ee-2012-8_en.pdf.
Tverdokhlibova, D. (2019). Features of building budgetary sustainability indicators in Ukraine. Economy and forecasting, 4, 24-55 [in Ukrainian]. Retrieved from: http://eip.org.ua/?page_id=523&aid=789 (Last accessed: 11.02.2020).
Tverdokhlibova, D. (2018). Theory and practice of the use of fiscal sustainability indicators. Economy and forecasting, 3, 7-47 [in Ukrainian]. Retrieved from: https://doi.org/10.15407/eip2015.04.118.
Stepanova, O. (2018). Financing of governmental social functions under fiscal space transformation. Institute for Economics and Forecasting, NAS of Ukraine. Kyiv. 376 p [in Ukrainian].
The National Accounts of Education of Ukraine: Statistical Yearbook (2016). Retrieved from: http://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian].
The National Accounts of Education of Ukraine: Statistical Yearbook (2017). Retrieved from: http://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian].
Population of Ukraine: Demographic Yearbook. (2018), 188 p. Retrieved from: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2019/zb/12/zb_ukr_2018.pdf [in Ukrainian].
Population Projections. Ptoukha Institute for Demography and Social Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine. Retrieved from: https://idss.org.ua/index.
Nazukova, N. (2019). Investing in early childhood development in the context of reforming educational funding in Ukraine. Economy and forecasting, 2, 66-84. Retrieved from: https://doi.org/10.15407/econforecast2019.02.066.
Chernichovsky, D, Markowitz, S. (2004). Aging and aggregate costs of medical care: conceptual and policy issues. Health Econ. 13(6), 543-62.
Buckley, J. N., Denton, T. F., Robb, A. L., Spencer, G. B. (2004). Healthy Aging at Older Ages: Are Income and Education Important? Social and Economic Dimensions of an Aging Population. Research Papers, 123. Hamilton, Ontario: McMaster University.
Freedman V. A., Martin L. G. (1999). The role of education in explaining and forecasting trends in functional limitations among older Americans. Demography, (36), 461–473. Retrieved from: https://doi.org/10.2307/2648084.
Joung, I. A., Kunst, A. E., van Imhoff E., Mackenbach, J. P. (2000). Education, aging, and health: to what extent can the rise in educational level relieve the future health (care) burden associated with population aging in the Netherlands? Clin Epidemiol, 53, 955–963. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/S0895-4356(99)00232-2.
KC, S. & Lentzner, H. (2010). The effect of education on adult mortality and disability: A global perspective. Vienna Yearbook of Population Research, 201-235. Retrieved from: https://www.austriaca.at/?arp=0x0024fc45.
Lutz, W., Butz, W. P., & KC, S. (Eds.) (2014). World Population and Human Capital in the 21st Century. Oxford: Oxford University Press. Retrieved from: http://ukcatalogue.oup.com/product/9780198703167.do.
Lutz, W., Goujon, A., KC, S., Stonawski, M., & Stilianakis, N. (2018). Demographic and Human Capital Scenarios for the 21st Century: 2018 assessment for 201 countries. Publications Office of the European Union, Luxembourg. ISBN 978-92-79-78024-0.
DOI: http://dx.doi.org/10.35774/econa2020.01.01.133
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
##submission.copyrightStatement##
Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Attribution International 4.0 (CC-BY-NC 4.0) .
Збірник наукових праць "Економічний аналіз"
ISSN 1993-0259 (Print) ISSN 2219-4649 (Online) DOI: 10.35774/econa
© Західноукраїнський національний університет
© «Економічний аналіз», 2007-2022
