Методологічні засади управління конкурентноспроможністю підприємства

Iryna Dashko


Анотація


Вступ. Збереження і зміцнення ринкових позицій підприємств викликає необхідність пошуку шляхів підвищення їх конкурентоспроможності. Одним з них є обґрунтування оцінної характеристики загальної конкурентоспроможної позиції підприємства і створення системи управління конкурентоспроможним станом господарюючого на ринку суб’єкта, що викликає необхідність дослідження, аналізу і оцінки конкурентоспроможності. На рівні підприємства конкурентоспроможність є самостійною категорією, яка відображає ступінь реалізації цілей підприємства в його взаємодії з оточуючим середовищем. На даний момент не існує загальноприйнятого визначення поняття «конкурентоспроможність». Ряд учених трактує одну сутність, використовуючи різні терміни і навпаки. Сучасна наука представляє широкий набір методів оцінювання конкурентоспроможності, але не зважаючи на це, процес їх модифікації і створення нових варіантів продовжується.

Мета. Розвиток теоретичних основ, науково-методичних рекомендацій та практичного інструментарію щодо управління конкурентоспроможністю підприємства.

Метод (методологія). Основу досліджень складають загально – наукові, так і конкретно-наукові методи (економіко-статистичного, методи стратегічного аналізу та планування), традиційні способи і прийоми економічного аналізу (табличний, порівняння).

Для вибору та обґрунтування конкурентної стратегії підприємства використано науковий підхід, що базується на окремому визначенні тактичної, стратегічної конкурентоспроможності та конкурентостійкості, що дозволить підприємству приймати обґрунтовані управлінські рішення в умовах конкуренції. Факторами, які використовувались при описі логіки побудови сегментації конкурентних стратегій, є результати оцінки конкурентоспроможності та конкурентостійкості підприємства, комплексне вивчення яких дозволяє розділити стратегічну конкурентоспроможність на низку сегментів, співвіднесених між собою у вигляді спеціальної матриці.

Результати. Досліджено процеси формування і управління конкурентоспроможністю підприємства. Визначено сутність конкурентоспроможності підприємства та специфіку її формування. Розроблено класифікацію видів конкурентоспроможності підприємства, що складають основу методологічних засад. Незалежно від інтенсивності конкуренції для кожного підприємства необхідно розробляти ефективну стратегію, що забезпечить перевагу над конкурентами. Зазначено, до системи детермінант доцільно включити й такі фактори, як випадкові події, діяльність державних владних структур й ступінь приватизації підприємств даної галузі. Визначено особливості управління конкурентоспроможністю підприємства на основі стратегічного підходу.


Ключові слова


конкурентоспроможність; підприємство; управління; стратегія; критерії

Повний текст:

PDF

Посилання


Gel'vanovskij, M., Zhekovskaja, V., and Trofimov, I. (2005). Competitiveness in micro-, meso- and macro-level dimension. Jekonomicheskij zhurnal, 3, 67-68.

Andrianov, V. A. (2007). The country competitiveness in the global economy. Jekonomist, 10, 33-42.

Fathutdinov, R. A. (2005). Strategicheskaja konkurentosposobnost' [Strategic Competitiveness] Moscow: Izdatel'stvo «Jekonomika [in Russian].

Porter, M. Je. (2005). Konkurencija [Competition]. Moscow: Izdatel'skij dom «Vil'jams» [in Russian].

Savchuk, A.V. (2011). Sistemnyj podhod k analizu konkurentosposobnosti promyshlennogo predprijatija [A systematic approach to the analysis of the competitiveness of an industrial enterprise]. Ekonomіst, 12, 58-61.

Bogomolova, I. P. (2009). Analiz formirovanija kategorii konkurentosposobnosti kak faktora rynochnogo prevoshodstva jekonomicheskih obektov [Analysis of the formation of the competitiveness category as a factor of market superiority of economic objects]. Marketing, 1(45), 113-119.

Shkardun, V. (2015). Integral'naja ocenka konkurentosposobnosti predprijatija [Integral assessment of enterprise competitiveness]. Marketing, 1(80), 38-50.

Dikson R. Piter. (2018). Upravlenie marketingom [Marketing management]. Moscow: BINOM [in Russian].

Nefedova, O. G.( 2013). Efektivnіst' і konkurentospromozhnіst' pіdpriemstv [Efficiency and competitiveness of enterprises]. Kul'tura narodov Prichernomor'ja, 62, 36-39.

Percovskij, N. I. (2017). Mezhdunarodnyj marketing [International Marketing]. Moscow: Vysshaja shkola [in Russian].

Judanov, A. Ju. (2011). Konkurencija: teorija i praktika [Competition: theory and practice: teaching aid]. Moscow: Izdatel'stvo GNOM i D [in Russian].

Gerchikova, I. N. (2016). Menedzhment [Management]. Moscow: Banki i birzhi [in Russian].

Zabelin, P. V. (2017). Osnovy strategicheskogo upravlenija [Fundamentals of strategic management: a training manual]. Moscow: Marketing [in Russian].

Dojl', P. (2002). Marketing-menedzhment i strategii [Marketing Management and Strategies]. SPb.: Piter [in Russian].

Karloff, B. (1991). Delovaja strategija [Business strategy]. Moscow: Jekonomika [in Russian].

Shinkarenko, V. G. (2013). Upravlenie konkurentosposobnost'ju predprijatija [Enterprise competitiveness management]. Kharkov: HNADU [in Ukrainian].

Shevchenko, L. (2013). Konkurentnaja diagnostika firmy: koncepcija, soderzhanie, metody [Competitive diagnostics of the company: concept, content, methods]. Kharkov: INZhEK [in Ukrainian].




DOI: http://dx.doi.org/10.35774/econa2020.01.01.057

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-nc4.footer##

Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Attribution  International 4.0 (CC-BY-NC 4.0) .

 

Збірник наукових праць "Економічний аналіз"

ISSN 1993-0259 (Print)  ISSN 2219-4649 (Online) DOI: 10.35774/econa

 

© Західноукраїнський національний університет

© «Економічний аналіз», 2007-2021