Marketing aspects of providing medical services in public healthcare institutions of Ukraine

Svitlana Kovalchuk, Vasyl Matviiv


Abstract


The article examines the level of the population seeking medical help in public health care institutions of Ukraine. It has been established that the level of the population seeking medical help in state health care institutions is low. It was found that there is no clear difference in the attendance of the population according to the regional residence of the respondents, which indicates an approximately the same trend in all regions of Ukraine. It was analyzed that according to the age group, we observe the following trends: the young population does not often visit medical institutions, but only when necessary, and the older population turns to a doctor of a certain profile, and in the event that they do not find a doctor with the appropriate qualifications in state health care institutions, then turns to private medical treatment and diagnostic institutions. It was established that according to the gender of the respondents, women more often turn to both public and private medical institutions, and men mostly in critical situations, so the answers are quite reliable and illustrative.


Keywords


marketing of medical services;, health care system; state health care institutions

Full Text:

PDF

References


Артюхіна М. В. Маркетингова діяльність закладів охорони здоров’я в умовах реформування галузі. Економічний вісник Донбасу. 2011. № 2 (24). С. 135-137. URL: http://www.evd-journal.org/download/2011/2011-2/Ek_visnyk_2_2011-135-137.pdf.

Зацна Л. Я., Івашків Т. І. Маркетинг медичних послуг та особливості розвитку ринку медичних установ в умовах трансформації економіки. Экономика Крыма. 2013. № 1 (42). С. 363-367. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/econkr_2013_1_79.

Карамишев Д., Удовиченко Н. Основні принципи функціонування системи охорони здоров’я в контексті загальнолюдських цінностей соціальної держави. Медичне право України: правовий статус пацієнтів в Україні та його законодавче забезпечення (генезис, розвиток, проблеми і перспективи вдосконалення): матеріали II Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Львів, 17-18 квітня 2008 р.). Львів, 2008. С. 129–136. URL: http://medicallaw.org.ua/uploads/media/02_129_01.pdf.

Кикуш О. Умови реформування ринку медичних послуг. Галицький економічний вісник. 2012. № 1 (34). С. 38-42. URL: https://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/?art=491.

Махнуша С. М., Шевченко О. Ю. Маркетингова система охорони здоров’я у сучасних соціально-економічних умовах. Економічні проблеми сталого розвитку: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої пам’яті проф. О. Ф. Балацького (м. Суми, 2426 квітня 2013 р.): у 4 т. / за заг. ред. О. В. Прокопенко. Суми: Сумський державний університет, 2013. Т. 4. C. 86-87. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/32666/1/Makhnusha_medical%20marketing.pdf;jsessionid=4015368E5DFA7C1ABF32A087662E8515.

Оцінка медичної сфери Україні (24-28 березня 2021 року) / Соціологічна група «Рейтинг». URL: https://ratinggroup.ua/files/ratinggroup/reg_files/rg_ua_medicine_042021_press.pdf.

Полковниченко С. О., Шкулепіна А. В. Маркетингове забезпечення сфери медичних послуг. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2019. № 4 (20). С. 176-186. DOI: https://doi.org/10.25140/2411-5215-2019-4(20)-176-186.

Сержук А. В. Комплекс маркетингу на ринку охорони здоров’я. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2015. № 2 (71). С. 23–28. URL: http://journal.puet.edu.ua/index.php/nven/article/view/1087.

Чурпій І., Мельник І., Чурпій Н. Теоретико-правові аспекти реформування системи охорони здоров’я. Art of Medicine. Scientific and practical journal. 2020. № 1 (13). С. 170-174. DOI: https://doi.org/10.21802/artm.2020.1.13.170.

Haimowitz I. Healthcare Relationship Marketing. 1st ed. Taylor and Francis, 2016. URL: https://www.perlego.com/book/1571111/healthcare-relationship-marketing-strategy-design-and-measurement-pdf.

Melnick G., Keeler E., Zwanziger J. Market Power And Hospital Pricing: Are Nonprofits Different? Health Affairs. 1999. Vol. 18. № 3. Р. 167-173. DOI: https://doi.org/10.1377/hlthaff.18.3.167.

Artiukhina, M. V. (2011). Marketynhova diialnist zakladiv okhorony zdorovia v umovakh reformuvannia haluzi. Ekonomichnyi visnyk Donbasu, 2 (24), 135-137. Retrieved from: http://www.evd-journal.org/download/2011/2011-2/Ek_visnyk_2_2011-135-137.pdf [in Ukrainian].

Zatsna, L. Ia., Ivashkiv, T. I. (2013). Marketynh medychnykh posluh ta osoblyvosti rozvytku rynku medychnykh ustanov v umovakh transformatsii ekonomiky. Ekonomyka Kryma, 1 (42), 363-367. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/econkr_2013_1_79 [in Ukrainian].

Karamyshev, D., Udovychenko, N. (2008). Osnovni pryntsypy funktsionuvannia systemy okhorony zdorovia v konteksti zahalnoliudskykh tsinnostei sotsialnoi derzhavy. Medychne pravo Ukrainy: pravovyi status patsiientiv v Ukraini ta yoho zakonodavche zabezpechennia (henezys, rozvytok, problemy i perspektyvy vdoskonalennia): materialy II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Lviv, 17-18 kvitnia 2008), 129–136. Retrieved from: http://medicallaw.org.ua/uploads/media/02_129_01.pdf [in Ukrainian].

Kykush, O. (2012). Umovy reformuvannia rynku medychnykh posluh. Halytskyi ekonomichnyi visnyk, 1 (34), 38-42. Retrieved from: https://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/?art=491 [in Ukrainian].

Makhnusha, S. M., Shevchenko, O. Yu. (2013). Marketynhova systema okhorony zdorovia u suchasnykh sotsialno-ekonomichnykh umovakh. Ekonomichni problemy staloho rozvytku: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, prysviachenoi pamiati prof. O. F. Balatskoho (m. Sumy, 24-26 kvitnia 2013) / za zah. red. O. V. Prokopenko. Sumy: Sumskyi derzhavnyi universytet, 4, 86-87. Retrieved from: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/32666/1/Makhnusha_medical%20marketing.pdf;jsessionid=4015368E5DFA7C1ABF32A087662E8515 [in Ukrainian].

Otsinka medychnoi sfery Ukraini (24-28 bereznia 2021 roku) / Sotsiolohichna hrupa «Reitynh». Retrieved from: https://ratinggroup.ua/files/ratinggroup/reg_files/rg_ua_medicine_042021_press.pdf [in Ukrainian].

Polkovnychenko, S. O., Shkulepina, A. V. (2019). Marketynhove zabezpechennia sfery medychnykh posluh. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia, 4 (20), 176-186. doi: https://doi.org/10.25140/2411-5215-2019-4(20)-176-186 [in Ukrainian].

Serzhuk, A. V. (2015). Kompleks marketynhu na rynku okhorony zdorovia. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli, 2 (71), 23–28. Retrieved from: http://journal.puet.edu.ua/index.php/nven/article/view/1087 [in Ukrainian].

Churpii, I., Melnyk, I., Churpii, N. (2020). Teoretyko-pravovi aspekty reformuvannia systemy okhorony zdorovia. Art of Medicine. Scientific and practical journal, 1 (13), 170-174. doi: https://doi.org/10.21802/artm.2020.1.13.170 [in Ukrainian].

Haimowitz, I. (2016). Healthcare Relationship Marketing. 1st ed. Taylor and Francis. Retrieved from: https://www.perlego.com/book/1571111/healthcare-relationship-marketing-strategy-design-and-measurement-pdf [in English].

Melnick, G., Keeler, E., Zwanziger, J. (1999). Market Power And Hospital Pricing: Are Nonprofits Different? Health Affairs, 18(3), 167-173. doi: https://doi.org/10.1377/hlthaff.18.3.167 [in English].




DOI: http://dx.doi.org/10.35774/econa2021.03.233

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

Articles are distributed under Creative Commons Attribution  International 4.0 (CC-BY-NC 4.0) 


Science Works Journal "Ekonomichnyy analiz"

ISSN 1993-0259 (Print)  ISSN 2219-4649 (Online) DOI: 10.35774/econa


© West Ukrainian National University

© «Ekonomichnyy analiz», 2007-2023