Критерії і параметри раціональної моделі фінансового забезпечення охорони здоров’я в Україні

Oleksandr Ivanovych Shkapiak


Анотація


Зростання провідної ролі здоров’я як соціально-економічної категорії диктує необхідність упровадження перевірених підходів і дієвих стратегій при визначенні державної соціальної політики, ступінь успішності котрої сьогодні залежить від ступеня її впливу на здоров’я. Формування сучасних ефективних економічних моделей систем охорони здоров’я, як показує світова практика, хоч і позначене національними особливостями, проте відбувається за певними універсальними критеріями. Досягнення мети щодо формування сучасних соціально відповідальних систем охорони здоров’я базується на підходах, що мають забезпечувати: а)універсальне охоплення населення медичною допомогою; б) об’єднання та перерозподіл ресурсів і вирівнювання ризиків. Водночас реалізація потенціалу систем охорони здоров’я щонайперше потребує ефективного управління й адекватних витрат ресурсів. Об’єктивне зростання вартості медичних послуг і обмеженість ресурсів галузі змушує до пошуку спрямованих на раціоналізацію витрат інструментів політики фінансування національних систем охорони здоров’я. Оскільки, як підтверджує європейський досвід, розподіл коштів, заснований на політичних переговорах, що супроводжують бюджетний процес, чи прецедентах попередніх років, або пропозиціях провайдерів, чи, зрештою, тільки на кількості населення, не є економічно вигідним і ускладнює для колективного платника можливість впливу на сам процес медичного обслуговування, очевидною є необхідність переходу від пасивного відшкодування витрат провайдерів до активних закупівель послуг. Між тим, потенційні можливості впливу української системи охорони здоров’я на суспільне здоров’я обмежені. У статті розглянуто ключові проблеми і системні недоліки фінансування охорони здоров’я в Україні. Доведено, що чинна модель фінансування не забезпечує виконання функцій системи охорони здоров’я. Запропоновано конкретні параметри організованої на багатоканальності оптимальної моделі фінансування вітчизняної системи охорони здоров’я, а запровадження соціального медичного страхування стане ефективним інструментом об’єднання і перерозподілу фінансових ресурсів, системотворчим механізмом і економічним каталізатором реформ у галузі. 


Ключові слова


здоров’я; система охорони здоров’я; медична допомога; фінансування суспільного здоров’я; соціальне медичне страхування; медична реформа

Повний текст:

PDF

Посилання


The Budget Code of Ukraine № 6495 from 08.07.2010 years. (2010). Retrieved April 15, 2014, from : http://www.rada.gov.ua.

Trim on healthcare reform in Vinnytsia, Dnipropetrovsk, Donetsk and Kyiv regions. : Law of 07.07.2011, № 3612 -VI. (2011). Retrieved April 15, 2014, from : http://www.rada.gov.ua.

On approval of the list of budget programs and performance indicators for their implementation of local budgets in the field of Health: Ministry of Finance and Ministry of Health of Ukraine № 283/ 437 from 26.05.2010 year. (2010). Retrieved April 15, 2014, from : http://www.minfin.gov.ua.

Gross domestic product of Ukraine 2000-2011 years. (2012). Retrieved April 15, 2014, from : http://www.ukrstat.gov.ua.

Report on world health. Financing of health systems. Path to universal coverage health care. (2010). Geneva: WHO, 2010.

Kovzharova, E. V. Organizational and economic foundations of health care in Ukraine (2005) : dissertation / E. V. Kovzharova. Kyiv.

Functioning and financing of health care in Ukraine: Proceedings of the National Conference of 24 April 2008. (2008). Retrieved April 15, 2014, from : http://www.eu-she.com.ua/ua/news/24.

World Health Statistics 2010. (2010). Geneva, WHO. Retrieved April 15, 2014, from : http://www.who. int/entity/whosis/whostat/RU_WHS10_Full.pdf.

Ruden, V. & Sydorchuk, A. (2006). Prerequisites introduction of mandatory health insurance. Finance Ukraine, 10.

Slabkyy, G. O. & Shevchenko, M. V. & Zaglada, O. O. (2011). Current approaches to health care financing. Kyiv.

Self-population health status and accessibility to certain types of medical care in 2011. (2012). Kyiv: State Statistics Committee of Ukraine.

Shkapyak, O. I. (2011). Creation and implementation of a new mechanism for financing health care at the macro and micro level. Scientific Bulletin of Poltava UET, 3(48), 68-76.

The annual report on the state of health of Ukraine, sanitary and epidemiological situation and the performance of the health system in Ukraine. (2013). Kyiv.

Annual Information Ministry of Finance of Ukraine on the State Budget of Ukraine. 2004-2011 years. (2011). Retrieved April 15, 2014, from : http://minfin.kmu.gov.ua/control/uk/index.

Mossialos, E. & Dixon, A. et al. (2002). Funding health care: options for Europe. Moscow: All the World.

Lekhan, V. & Rudiy, V. & Richardson, E. (2010). Ukraine: Health system review. Health system in transitions, 12 (8).

The World Bank. World Development Indicators & Global Development Finance. (n.d.). Retrieved April 15, 2014, from : http://databank.worldbank.org/ddp/home.do.

Ukraine. National health accounts. (n.d.). Geneva, World Health Organization. Retrieved April 15, 2014, from : http://www.who.int/nha/country/ukr.pdf.

Worldhealthstatistics. (2012). Geneva, World Health Organization. Retrieved April 15, 2014, from : http://www.who. int/entity/whosis/whostat/RU_WHS12_Full.pdf.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




##submission.copyrightStatement##



Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Attribution  International 4.0 (CC-BY-NC 4.0) .

 

Збірник наукових праць "Економічний аналіз"

ISSN 1993-0259 (Print)  ISSN 2219-4649 (Online) DOI: 10.35774/econa

 

© Тернопільський національний економічний університет

© «Економічний аналіз», 2007-2019