Концептуальні засади ціноутворення в економіці ринкового типу

Liana Oleksandrivna Ptaschenko, Olga Anatoliivna Rudych


Анотація


Предмет дослідження: ціноутворення в економіці ринкового типу.

Метою роботи є узагальнення й уточнення поняття «ринкова ціна» та дослідження ґенези теорії ціноутворення.

Стаття присвячена дослідженню еволюції концепції ціноутворення в економіці ринкового типу, особливе місце відведено механізмам ціноутворення. У публікації розглянуто сутність економічних категорій «ціна» та «ціноутворення», виділено основні теорії розвитку. Досліджено генезу становлення теорій вартості та корисності як методологічної бази ціноутворення. Доведено можливість синтезу різних підходів до сучасних умов ринкового ціноутворення. Обґрунтовано необхідність переходу до використання принципу корисності  при визначенні ціни.

Встановлено, що процес розвитку форми цін полягає в заміні його раціонального змісту ірраціональним. Що вище рівень розвитку суспільства, то більшу роль у розвитку виробництва грають інтенсивні фактори, і що вищий ступінь інтелектуалізації праці, то помітніше в формі ціни виражений її раціональний зміст, то ближче ціна наближається до корисності. Щоб ціна відповідала реальним умовам виробництва, необхідно рішуче відмовитись від орієнтації на фактичні затрати. Така орієнтація не сприяє підвищенню ефективності виробництва, викривляє його об’єм, а розрахована за цією методикою ціна не виконує функції точного інструменту для вимірювання виробництва.

Отримані в статті наукові положення, висновки та результати можуть бути вагомим підґрунтям для вирішення проблемних прикладних питань щодо ефективного використання ціни в економіці ринкового типу. Вони також можуть бути використані у навчальному процесі.


Ключові слова


ціна; ціноутворення; грошова форма; вартість; прибуток; гранична корисність

Повний текст:

PDF

Посилання


Sergeev, A. (1969-1978). Bol'shaya sovetskaya еntsyklopedyya (Vols 30). Moskva: Stoymost'.

Dzhuraev, F. M. (2010). Sovershenstvovanye systemu tsenoobrazovanyya na produktsyyu sel'skoho khozyaystva: na materyalakh Sohdyyskoy oblasty. Dushanbe: institut economiki ТASHN.

Karnaukhova, E. S. (1973). Uchet zatrat obshchestvennoho truda. Voprosu metodolohyy y oput yssledovanyya trudoemkosty proyzvodstva sel'skokhozyaystvennukh produktov. Moskva: Nauka.

Lisovs'ka, L. S. (2012). Spivvidnoshennya mizh katehoriyamy «korysnist'» i «vartist'» v marketynhovykh doslidzhennyakh konkurentospromozhnosti produktsiyi. Marketynh ta lohistyka v systemi menedzhmentu. 46-47.

Marks, K. (2012). Kapytal: krytyka polytycheskoy ekonomyy. Vols 3. Moskva: Eksmo.

Myrzabekova, M. Yu. (2013). Mekhanyzm tsenoobrazovanyya v sovremennoy ekonomyke. Ekonomyka y upravlenye v XXI veke: tendentsyy razvytyya, 7, 106-110.

Sabyrdzhanova, D. K. (2005). Marketynh. Tashkent: yzd-vo TFY.

Еkonomycheskaya teoryya: Tsena proyzvodstva, runochnaya tsena, runochnaya stoymost', monopol'naya tsena. (n. d.) Retrieved May 15, 2014, from : http://www.xenoid.ru/materials/econ/83.php.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




##submission.copyrightStatement##



Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Attribution  International 4.0 (CC-BY-NC 4.0) .

 

Збірник наукових праць "Економічний аналіз"

ISSN 1993-0259 (Print)  ISSN 2219-4649 (Online) DOI: 10.35774/econa

 

© Тернопільський національний економічний університет

© «Економічний аналіз», 2007-2020