Феномен мережевої структури підприємств: історичні та економічні передумови

Olena Mykhailivna Palyvoda


Анотація


Вступ. В умовах ринкової нестабільності, що спричинена різними обставинами, особливої ваги набуває здатність економічних агентів підтримувати конкурентоспроможність свого бізнесу на основі гнучкості організаційної структури. Зазначене завдання найоптимальніше вирішується в межах мережевих структур, що набули значного поширення у світовій економіці. Саме тому поглиблене дослідження передумов виникнення та успішного функціонування феномену мережі є необхідним для розуміння сутності, специфіки та головних перспектив економічного розвитку.

Мета. Мета статті полягає в аналізі економічних, інституційних, суспільно-історичних закономірностей, що спричинили появу феномену міжорганізаційних мереж підприємств, а також в узагальненні та класифікації їх основних причин для адекватного розуміння сутності, меж, напрямів можливих змін та умов оптимального функціонування.

Метод (Методологія). Дослідження економічних причин формування та успішного функціонування мережевих структур підприємств відбувалося із використанням методів наукового узагальнення, екстраполяції, класифікації, історичного та логічного аналізу фактичних даних господарської практики вітчизняних та зарубіжних бізнес-структур.

Результати. Узагальнено основні економічні та інституційні причини, що зумовлюють переваги мережевих структур. Проаналізовано специфіку впливу на формування останніх таких основних мотивів, як можливість використання комплементарних ресурсів для створення більш насиченої вартості для споживачів; зменшення всіх видів витрат виробництва, насамперед трансакційних; розподіл ризику та зменшення невизначеності; розширення можливостей у навчанні, обміні інформацією, знаннями та технологіями; зниження обмеженої раціональності та опортунізму фірм. Запропоновано класифікаційний поділ закономірностей появи мережевих структур на економічні та суспільно-історичні, розкрито сутність та механізм їх впливу на досліджуваний об’єкт. 


Ключові слова


мережева структура; міжорганізаційна кооперація; організаційна структура; класифікація причин появи мереж підприємств

Повний текст:

PDF

Посилання


Sheresheva, M. Y. (2010). Forms networking companies: lectures. Moscow: Higher School of Economic.

Sheresheva, M. Y. (2006). Intercompany network. Moscow: TEIS.

Pozhidaev, R. G. (2010). Integration Strategy: from vertically integrated companies to inter-firm networks. Bulletin ofVSU. Series: Economics and Management, Time, 1, 93-102.

Wallace, R. L. (2005). Strategic alliances in business. Technology to build long-term partnerships and joint ventures. Moscow: Good Book.

Construction of the value chain: translated from English. (2009). Moscow: United Press (Series: Classics Harvard Business Review).

Powell, W., Laurel. (2003). Smith-DorNetworks and economic life. Economic Sociology, 4 (3). Retrieved October, 15, 2014, from : www.ecsoc.msses.ru.

Nature of the Firm. (2001). Moscow: Business.

Pozhidaev R. G. (2012). Stewardship intercompany networks: concepts and research directions. Bulletin of VSU. Series: Economics and ManagementTime, 1, 120-129.

Williamson, O. I. (1993). Behavioral background of modern economic analysis. Thesis. 3.

Williamson, O. (1981). The Economics of Organization: The Transaction Cost Approach. American Journal of Sociology, 87.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Ліцензія Creative Commons
Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Із зазначенням авторства - Некомерційна - Без похідних творів 3.0 Неадаптована.

 

Збірник наукових праць "Економічний аналіз"

ISSN 1993-0259 (Print)  ISSN 2219-4649 (Online)

 

© Тернопільський національний економічний університет

© «Економічний аналіз», 2007-2019