Зовнішні чинники розвитку підприємств олійно-жирової галузі

Mykola Valeriyovych Subota


Анотація


У публікації узагальнено основні тенденції розвитку олійно-жирової галузі, які склалися під впливом факторів зовнішнього середовища. Стрімкий розвиток галузі протягом останніх десятиріч зумовлений впливом чинників, які характеризують глобальні зміни в споживанні продукції харчування. Досліджено динаміку зміни чисельності населення світу, яке формує основного суб’єкта на ринку споживачів олії.

Доведено, що зростання кількості населення призвело до зростання потенціалу виробництва олії в Україні та перетворення її в основного постачальника олії на світовий ринок.

Позиції лідера України на світовому ринку активізували процеси в аграрному секторі економіки країни та змінили структуру виробництва сільськогосподарських культур у напрямі зростання площ посівів насіння соняшнику. Розвиток селекційної справи відбувався в напрямі виведення високоврожайних сортів їх насіння та поширення посівів у північні райони України. Все це сприяло зростанню сировинної бази для олійно-жирових підприємств на фоні  низки  негативних наслідків для якості земельних ресурсів України.

Така ситуація призвела до зростання потужностей олійно-жирової галузі та подальшого зростання дефіциту сировини для завантаження потужностей, що спровокувало процес зростання ціни на насіння соняшнику та вищу рентабельність реалізації насіння порівняно з реалізацією олії. Виникнення диспропорції в ланцюзі «виробник-переробник» може мати низку негативних наслідків для економіки галузі та економіки країни. Одним із способів розв’язання диспропорцій є координація закупівельної політики виробників олії як членів асоціації «Укроліяпром», так і тих, хто не є її членами. Договірна співпраця як між усіма виробниками олії, так і з виробниками насіння соняшнику дозволить підтримати збалансовані норми рентабельності всіх учасників технологічного ланцюга «виробник соняшнику-виробник олії», забезпечивши тим самим економічну ефективність сільськогосподарського виробництва, харчової промисловості та сприяючи збільшення надходження податків до державного бюджету. 


Ключові слова


підприємство; олійно-жирова галузь; експорт; ціна; чинники; рентабельність

Повний текст:

PDF

Посилання


Britvenko, A. S. (2013). Functioning of oil and fat industry of Ukraine. Journal of Berdyansk University of Management and Business, 1(21), 20-23.

Manoylenko, O. V., Zhadan T. A. (2013). Place and role of oil and fat industry in the national economy of Ukraine. Economic problems, 1, 49-55.

Oil and fat industry of Ukraine (2013). Analtical Bulletin of Oil and fat industry of Ukraine and Russia. Performance for the 2012-2013 biennium. Kharkov: UkrNDIOZh NAAS.

Peretyatko, I. V. (2013). Economic efficiency of sunflower farms in Ukraine. Poltava State Agricultural Academy Bulletin, 2, 174-179.

Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine. (2010). On approval of the optimum ratio of crops in rotations in different natural and agricultural areas.

Statistical information of the State Statistics Service of Ukraine (2013). Kyiv: Derzhkomstat.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Ліцензія Creative Commons
Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Із зазначенням авторства - Некомерційна - Без похідних творів 3.0 Неадаптована.

 

Збірник наукових праць "Економічний аналіз"

ISSN 1993-0259 (Print)  ISSN 2219-4649 (Online)

 

© Тернопільський національний економічний університет

© «Економічний аналіз», 2007-2019