Оцінювання і вибір контрагента аутсорсингу методом аналізу ієрархій

Pavlo Volodymyrovych Brin', Olena Viktorivna Prokhorenko


Анотація


Вступ. Розвиток господарських відносин аутсорсингу зумовлює актуальність проблеми вибору найбільш прийнятного контрагента. Для вибору останнього у договірних відносинах, зокрема постачання, набув застосування метод аналізу ієрархій Т. Сааті. Але відносини аутсорсингу не вичерпуються лише договорами постачання, тому оцінювання відповідності майбутнього контрагента вимогам, що обумовлені видами аутсорсингу, є нагальним питанням.

Мета. Метою досліджень є розробка методичних засад оцінювання і вибору контрагента аутсорсингу.

Метод. При проведенні дослідження використовувались загальнонаукові методи узагальнення і абстрагування, а також діалектичні методи: принцип розвитку як переходу кількісних змін у якісні, економіко-математичне моделювання.

Результати. За даними проведених досліджень, можна виокремити чотири типові стратегії аутсорсингу, які відрізняються основною метою, затребуваним ресурсом постачальника, формою договірних відносин, участю в капіталі або управлінні процесом. Відповідність контрагента обраній стратегії описується специфічними вимогами, які змінюють свою корисність (вагу) залежно від стратегії. Вимоги, що мають однакову для всіх стратегій корисність, є загальними.

Для обрання найбільш прийнятного до обраної стратегії контрагента запропоновано чотирирівневу ієрархію, де проміжними рівнями є набори загальних і специфічних вимог, а нижчим рівнем – сукупність альтернативних контрагентів.

Для заповнення матриць попарних порівнянь обґрунтоване використання двох шляхів: прямого (зворотного) відношення – для показників, які мають безперервну функцію корисності; або порівняння категорій контрагентів – для показників, які мають дискретну функцію корисності. Визначено корисності специфічних вимог залежно від стратегії аутсорсингу, а також розраховано власний вектор матриці, що визначає ваги кожної вимоги в межах певної стратегії.

Остаточний вибір контрагента відбувається за принципом максимуму.

Застосування запропонованих засад підвищує якість і обґрунтованість управлінських рішень. 


Ключові слова


аутсорсинг; метод аналізу ієрархій; договірні відносини; вимоги до контрагента; корисність

Повний текст:

PDF

Посилання


Saaty,T. (1993). Decision-making. Analytic hierarchy process. Moskow: Radio i svіyaz.

Karbovnyk, M. (2008). Allocation of resources for project investment portfolio. Formation of a market economy in Ukraine, 18, 100-102.

Karmyshev, A. (2010). Application of the analytic hierarchy process to evaluate the reliability ratings of counterparty banks. Retrieved from: http://ibra.com.ua/analitika/anaticheskie-obzory /1892-2010-04-23-12-05-00.

Goloven,O. V. (2012)Assessment of the impact of environmental factors on operations on grounds of neural networks. Fuzzy simulation technology in the economy, 1, 119-141.

Vasylyuk,P. (2009). Choice of suppliers using the analytic hierarchy. Consultant, 9, 15-16.

Kondratuk, D. M. (2014). Optimal supplier as a factor in the competitiveness of enterprises. Ekonomіka. Upravlіnnya. Іnnovatsії, 1(11).

Martsynkovsky, D. A. (2009). QMS processes outsourcing: the degree of control, risk analysis competence, 4(65), 40-47.

Efimova, G. V. (2010) Management of outsourcing process in the quality management system. Bulletin of Bryansk State Technical University, 4(28), 96-104.

Grozniy, I. S., Usova, G. V. (2009). The transfer of non-core industrial production processes on outsourced for obtaining competitive advantages. Scientific Bulletin CHDIEU, 3(4), 63-73.

Prokhorenko, O. V. (2011). Ranking model business processes based on the three-dimensional matrix. Scientific journal of Kharkiv National Economic University "Ekonomіkarozvitku", 3(59), 43-46.

Brin, P. V. & Prokhorenko,O. V. (2013). Multilevel categorization outsourcing relationship. Economics and Finance, 12, 78-85.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Ліцензія Creative Commons
Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Із зазначенням авторства - Некомерційна - Без похідних творів 3.0 Неадаптована.

 

Збірник наукових праць "Економічний аналіз"

ISSN 1993-0259 (Print)  ISSN 2219-4649 (Online)

 

© Тернопільський національний економічний університет

© «Економічний аналіз», 2007-2019