Методи управління інтелектуальною власністю підприємств: процесний підхід

Valentyna Hrygorivna Semenova


Анотація


Вступ. Ефективне управління інтелектуальною власністю підприємств є важливим напрямком підвищення ефективності діяльності підприємства. Формування інтелектуальної власності збільшує активи та посилює його конкурентні переваги. Однак на вітчизняних підприємствах існує багато проблем в управлінні останньою. Потребують уточнення питання щодо доцільності застосування сучасних методів управління, зокрема процесного підходу.

Мета. Метою статті є аналіз та обгрунтування методів формування системи управління інтелектуальною власністю підприємств на засадах процесного підходу.

Метод (методологія). Проведене дослідження ґрунтується на використанні комплексу загальнонаукових та спеціальних прийомів та методів наукового пізнання. Так у дослідженні теоретичних положень щодо використання різних методів процесного підходу в управлінні застосовувались методи історичного та логічного, узагальнення та класифікації, наукової абстракції. Для вивчення предмета дослідження та взаємозв’язку його складових частин використовувались також методи деталізації та синтезу. Інформаційну базу складають законодавчі та нормативно-правові акти України, зарубіжні та вітчизняні наукові публікації.

Результати. Проведено аналіз сучасних методів управління на засадах процесного підходу, до яких відносяться: управління за цілями (Management by Objectives); контролінг (управління за відхиленнями); загальне управління якістю (Total Quality Management); цикл Шухарта – Демінга (PDCA); метод «шість сигм»; реінжиніринг бізнес-процесів (Business Process Reengineering); бенчмаркінг. Проаналізовано особливості застосування кожного з методів, їх переваги та недоліки. Обгрунтовано, що для управління процесами формування інтелектуальною власністю доцільне застосування таких методів, як управління за цілями, загальне управління якістю; цикл PDCA, реінжиніринг та бенчмаркінг. 


Ключові слова


інтелектуальна власність; управління; процесний підхід; конкурентоспроможність; якість; ефективність діяльності

Повний текст:

PDF

Посилання


Fajol', A. Jemerson, G., Tejlor, F., Ford, G. (1992). Upravlenie – jeto nauka i iskusstvo. Moscow: Delo.

Deming, Je. (2007). Vyhod iz krizisa: Novaja paradigma upravlenija ljud'mi, sistemami i processami. Moscow: Al'pina Biznes Buks.

Porter, M. E. (1985). Competitive Advantages: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press.

Davenport, T. N. (1993). Business Innovation, Reengineering Work through Information Technology. Boston: Harvard Business School Press.

Kuz'min, O. Ye. (2012). Kontseptsiya ta evolyutsiya protsesno-strukturovanoho menedzhmentu. Ekonomika: realiyi chasu, 2 (3), 7-16. Retrieved from: http://www.economics.opu.ua/n3.html.

Kuznetsova, I. O. (2011). Paradyhmy protsesnoho pidkhodu v menedzhmenti: sutnist' ta protyrichchya. Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu, 2(2), 64-68.

Bezhin, K. S., Hryshyna, I. V. (2009). Porivnyal'nyy analiz protsesnoho ta funktsional'noho pidkhodiv do upravlinnya pidpryyemstvom. Visnyk ekonomichnoyi nauky Ukrayiny, 2 (16), 3-7.

Ivlev, V., Popova, T. (n. d.). Processnaja organizacija dejatel'nosti predprijatija. Retrieved from: http://quality. eup.ru/DOCUM/podp.htm.

Krivoruchko, O. N. (2011). Processno-orientirovannaja sistema upravlenija predprijatiem. Ekonomіka transportnogo kompleksu, 18, 22-34.

Cyganok, A. O. (n. d.). Processnyj podhod – revoljucija v upravlenii? Retrieved from: http://www.tsyganok.ru/pubs/pub.asp?id=2053.

Verba, V. A. & Hrebeshkova, O. M. (2011). Upravlinnya rozvytkom kompaniyi. Kyyiv: KNEU.

Babak, O. A. (2011). Reinzhynirynh yak suchasnyy instrument innovatsiynoyi diyal'nosti pidpryyemstv. Ekonomichnyy visnyk Pereyaslav-Khmel'nyts'koho DPU, 17/1, 55–60.

Grishina, I. V., Bezgin, K. S. (2009). Analiz osnovnyh metodov upravlenija kachestvom biznes-processov na predprijatii. Vіsnik Hmel'nic'kogo nacіonal'nogo unіversitetu, 3 (1), 89-98.

Druker, P. (2003). Praktika menedzhmenta. Moscow: Vil'jams.

Morrisej, Dzh. (1979). Celevoe upravlenie organizaciej. Moscow: Sov. Radio.

Odiorne, G. S. (1965). Management by Objectives. New York: Pitman.

Raia, A. P. (1968). Management by Objective in Theory and Practice. Southern Journal of Business, 2, 11-20.

Koncepcija kontrollinga: Upravlencheskij uchet. Sistema otchetnosti. Bjudzhetirovanie (2005). Moscow : Al'bina Biznes Buks.

Han, D. & Hungenberg, H. PiK. (2005). Stoimostno-orientirovannaja koncepcija kontrolinga. Moscow: Finansy i statistika.

Sokolova, L. V. & Shkil', N. H. (2012). Analiz teoretychnykh i praktychnykh aspektiv protsesno-oriyentovanoho upravlinnya piidpryyemstvom. Biznes-Inform, 9, 278-281.

Shewhart, W. (1939). Statistical Method from the Viewpoint of Quality Control. N. Y.: Dover Publ., Inc.

Nojmann, Je. (2004). Kachestvo na urovne Shest' Sigma. Dnepropetrovsk: Balans-Klub.

Pande, P. (2005). Chto takoe Shest' sigma? Revoljucionnyj metod upravlenija kachestvom. Moscow: Al'pina Biznes Buks.

Hjerri, M. & Shreder, R. (2003). 6 SIGMA. Moscow: Jeksmo.

Fomichev, S. K., Skrjabina N. I., Urazlina O. Ju. (2004). Koncepcii «Shest' sigm» i «Berezhlivoe upravlenie»: Zvezdnyj sojuz. Metody menedzhmenta kachestva, 6, 16-20.

Hammer, M., Champi, Dzh. (2006). Reinzhiniring korporacii: manifest revoljucii v biznese. Moscow: Mann, Ivanov i Ferber.

Robson, M. (1997). Prakticheskoe rukovodstvo po reinzhiniringu biznes-processov. Moscow: Audit, JuNITI.

Andersen, B. (2003). Biznes-processy. Instrumenty sovershenstvovanija. Moscow: RIA «Standarty i kachestvo».

Rejder, R. (2007). Benchmarking kak instrument opredelenija strategii i povyshenija pribyli. Moscow: RIA «Standarty i kachestvo.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Ліцензія Creative Commons
Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Із зазначенням авторства - Некомерційна - Без похідних творів 3.0 Неадаптована.

 

Збірник наукових праць "Економічний аналіз"

ISSN 1993-0259 (Print)  ISSN 2219-4649 (Online)

 

© Тернопільський національний економічний університет

© «Економічний аналіз», 2007-2019