Методологічні особливості застосування критерію узгодженості х2 в практичних задачах соціології, економіки і маркетингу

Oleksandr Grygorovich Khanin


Анотація


У багатьох практичних задачах соціології, економіки та маркетингу виникає потреба порівняння ймовірнісних розподілів різних якісних факторів. Це можуть бути смакові переваги користувачів, джерела пошуку інформації щодо товару чи послуги, структура збуту продукції, фінансово-економічні результати діяльності підприємств у різноманітних розрізах тощо. Розподіли можуть залежати від різних соціальних та фінансово-економічних чинників: віку, освіти, рівня доходів, належності до певних професійних груп, місцевих особливостей і т. д.

У статті показано, що класичний метод перевірки статистичної гіпотези про відмінність між собою двох вибіркових розподілів факторів за допомогою критерію узгодженості χ2, створеного для порівняння емпіричного та теоретичного розподілів, не є повною мірою коректним, тому запропоновано і розглянуто на конкретному прикладі методику використання критерію χ2 для практичного розв’язанні подібних задач. 


Ключові слова


теоретичний та вибірковий розподіл; біноміальний розподіл; розподіл Стьюдента; критерій узгодженості χ2; довірчий інтервал; інструмент Excel «Пошук розв’язків»

Повний текст:

PDF

Посилання


Pearson, K. (1900). On the criterion that a given system of deviations from the probable in the case of a correlated system of variables is such that it can be reasonably supposed to have arisen from randon sampling. Philosophical Magazine, 50, 157.

Fisher, R. A. (1922). On the interpretation of χ2 from contingency tables, and the calculation of P. Journal of the Royal Statistical Society, 85, 87.

Fisher, R. A. (1924). The conditions under which χ2 measures the discrepancy between observation and hypothesis. Journal of the Royal Statistical Society, 87, 442.

Siegel, A. (2002). Practical Business Statistics. Moscow: Wilyams.

Kramer, H. (1976) Mathematical Methods of Statistics. Moscow: Mir.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




##submission.copyrightStatement##



Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Attribution  International 4.0 (CC-BY-NC 4.0) .

 

Збірник наукових праць "Економічний аналіз"

ISSN 1993-0259 (Print)  ISSN 2219-4649 (Online) DOI: 10.35774/econa

 

© Тернопільський національний економічний університет

© «Економічний аналіз», 2007-2019