Перспективи впровадження фіскальних правил в Україні та їх інституційне забезпечення

Svitlana Vasylivna Onyshko, Oleksandra Anatoliivna Laktionova


Анотація


Вступ. Україна має проциклічну фіскальну модель відповідно до її впливу на економічний цикл та економічну динаміку, яка не дозволяє сформувати потенціал стабілізації соціально-економічної ситуації. Вітчизняна фіскальна політика сприяла циклічним коливанням та поглибленню негативних явищ як на етапі економічного підйому напередодні кризи, так і у посткризовий період.

Мета статті – визначення напрямів, інструментів та необхідного інституційного забезпечення підвищення фіскальної гнучкості в Україні, виявлення умов та перспектив ефективного впровадження фіскальних правил як основного інструменту збільшення контрциклічного потенціалу фіскальної політики.

Методологія. Основними інструментами інституціоналізації підвищення фіскальної гнучкості через розширення фіскального і функціонального просторів є впровадження комплексу фіскальних правил із посиленням їх контрциклічної спрямованості. Для публічних фінансів України впровадження такого механізму викликає необхідність відповідей на низку питань, серед основних з них є визначення оптимального часу для впровадження; складу фіскальних показників, що підлягають таргетуванню; масштабу покриття ними публічних фінансів. Основним методом є аналіз досвіду впровадження фіскальних правил у світі.

Результати. Упровадження механізму фіскальних правил в Україні доцільно здійснити після реформування основних проблемних сфер – податкової і пенсійної, за умови виконання умов підписаного із МВФ Меморандуму протягом 2-3 років. Як фіскальні агрегати для таргетування, доцільно застосовувати їх комплекс – боргове або балансове правило, а також правило витрат. Перспективним є застосування найбільш широкого підходу до покриття фіскальними правилами агрегатів на рівні публічних фінансів. 


Ключові слова


фіскальні правила; дискреційні заходи; проциклічність; фіскальна політика; фіскальна гнучкість; інституційне забезпечення

Повний текст:

PDF

Посилання


Carneiro, F. (2015). New Evidence on the Cyclicality of Fiscal. Policy Research Working Paper 7293. Retrieved from: http://papers.ssrn.com/sol3/papers. cfm?abstract_id=2616064.

Frankel, J. A., Vegh, C. A., &Vuletin, G. (2013). On Graduation from Fiscal Procyclicality. Journal of Development Economics 100, 32-47.

Dabla-Norris, E., Allen, R., Zanna, L., Prakash, T., Kvintradze, E., Lledo, V., Yackovlev, I. & Gollwitzer, S. (2010). Budget Institutions and Fiscal Performance in Low-Income Countries. IMF Working Paper 10/80 (Washington: International Monetary Fund).

Bova, E., Carcenac, N, Guerguil, M. (2014). Fiscal Rules and the Procyclicality of FiscalPolicy in the Developing World. Retrieved from: https://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2014/wp14122.pdf.

Kopits, G., Symansky, S. (1998). Fiscal Policy Rules, IMF Occasional Paper N° 162 (Washington: International Monetary Fund).

Mersch, Y. (2006). Monetary Policy and Time Inconsistency in an UncertainEnvironment. Central Bank Articles and Speeches. Bank of International Settlements.

Debrun, X. (2007). Tying Hands Is Not Commitment: Can Fiscal Rules and Institutions Really Enhance Fiscal Discipline? Bruegel Working Paper 1. Brussels.

Bova, E., Kinda,T., Muthoora,P. and Toscani, F. (2015). Fiscal Rules at a Glance. Retrieved from https://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/.../wp14122.pdf.

Gutiérrez, M., Revilla, J. E. (2010), Building Countercyclical Fiscal Policies in Latin America: The International Experience. Policy Research Working Paper 5211.

Treaty on Stability, Coordination and Governance in the Economic and Monetary Union. (2015). Retrieved from: http://www.consilium. europa. eu/en/european-council.

National Expenditure Rules – Why. How and When. (2012). Retrieved from: http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/economic_paper/2012/pdf/ecp473_en.pdf.

Guichard, S., Kennedy, M., Wurzel, E. & André, C. (2007). What promotes fiscalconsolidation. OECD Economic Department Working Paper No. 553.

Fiscal Rules Dataset. (n.d.). Retrieved from http://www.imf.org/external/datamapper/FiscalRules/matrix/matrix.htm.

Ter-Minassian, T. & Fedelino A. (1985). Impact of the Global Crisis on Sub national Governments' Finances. Retrieved from: http://papers. ssrn.com/sol3/papers. cfm?abstract_id=1985235.

Pension Fund of Ukraine. (2015). Retrieved from: http://www.pfu.gov.ua/pfu/control/uk/index.

Naftogaz of Ukraine. (2015). Retrieved from: http://www.naftogaz.com/www/3/nakweb. nsf?Open.

Ukraine: Selected Issues IMF Country Report. (2008). Retrieved from: https://www.imf.org/external/pubs/ft/scr/2008/cr08228.pdf.

Frankel, J. A., Végh, C. A. & Vuletin, G. (2013). On Graduation from Fiscal Procyclicality. Journal of Development Economics, 100(1), 32–47.

International Budget Initiative. Retrieved from: http://internationalbudget.org/opening-budgets/open-budget-initiative.

Berganza, J. C., (2012). Fiscal Rules in Latin America: A Survey. Bank of Spain Occasional Paper, 1028 (Madrid: Bank of Spain).

Barbone, L., Roumeen. I. & Sanchez, A. (2010). The Great Crisis and Fiscal Institutionsin Eastern and Central European and Central Asia. World Bank Policy Research Working Paper, 5453.

Letter of Intent and Memorandum of Economic and Financial Policies. (2015). Retrieved from www.bank.gov.ua/doccatalog/document?id=20163929.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Ліцензія Creative Commons
Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Із зазначенням авторства - Некомерційна - Без похідних творів 3.0 Неадаптована.

 

Збірник наукових праць "Економічний аналіз"

ISSN 1993-0259 (Print)  ISSN 2219-4649 (Online)

 

© Тернопільський національний економічний університет

© «Економічний аналіз», 2007-2019