Евентологія понять «обслуговування» та «сервіс»

Ліліана Тарасівна Гораль, Віра Ігорівна Шийко, Максим Леонідович Бакай


Анотація


Предметом статті є процесний розвиток понять «обслуговування», «сервіс», теоретичні підходи до їх визначення. Актуальність теми обумовлена тим, що в період формування конкурентоспроможної ринкової економіки ефективне та якісне функціонування сучасних економічних систем дедалі частіше детермінується з розвитком сфери обслуговування, часто поза увагою дослідників залишаються питання визначення принципової сутності цих понять, що призводить до відсутності єдності концепцій розвитку підприємств.

Мета статті полягає у пошуку діалектичних співвідношень між поняттями «обслуговування» та «сервіс», дослідженні евентології, діалектики та етимології дефініції «обслуговування виробництва», формуванні чітких основ сприйняття цих економіко-управлінських категорій.

Результати роботи. Проведено критичний аналіз наукових та практичних підходів до визначення дефініцій «сервіс» та «обслуговування», визначено їх економічну природу та  зміст. Визначено необхідність застосування поняття «сервіс виробництва». Виокремлено основні компоненти обслуговування виробництва, які поділяються на формальні та неформальні. Визначено роль підсистеми обслуговування виробництва у системі промислового виробництва. Розроблено модель формування різних його видів, яка ґрунтується на основі синтезу матеріальної і нематеріальної сфери. При визначенні евентології понять «сервіс» та «обслуговування» застосовано процесний підхід і побудовано алгоритм розвитку у контексті життєвого циклу виробництва. Отже, в економічному дефініційному просторі варто розмежовувати поняття «обслуговування» і «сервіс». Поняття «обслуговування» слід розглядати у взаємозв’язку з виробничим процесом як систему, яка забезпечує ефективне внутрішнє виробництво. Коли обслуговування здійснюється для зовнішнього користувача або надається сторонньою організацією для внутрішнього забезпечення ефективної виробничої діяльності, то зазначене поняття об’єктивно набирає форми «сервісу» ‒ надання послуг зовнішньому користувачу на комерційній основі, самостійна діяльність.

Перспективи подальших досліджень полягають у визначенні особливостей застосування інноваційних підходів до організації обслуговування виробництва, таких, як аутсорсинг, аутстафінг, кластеризація.


Ключові слова


обслуговування виробництва; сервіс; процесний розвиток; ремонт; газотранспортне підприємство; економічна система

Повний текст:

PDF

Посилання


Goral, L. T. (2012). System-targeted ensure technological renovation of enterprises main transport gas. Extended abstract of PhD dissertation (Economics and Enterprise Management). Ternopil National Economic University, Ternopil. (in Ukrainian)

Tankov, K. M. (2008). Formation of engineering service company for marketing and logistics approach. Extended abstract of PhD dissertation (Economics and Enterprise Management). Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics, Kharkiv. (in Ukrainian)

Kuchinsky, V. A., & Pererva, P. G. (2009). Pidvyshchennia efektyvnosti system orhanizatsii remontno-tekhnichnoho obsluhovuvannia obladnannia na mashynobudivnykh pidpryiemstvakh. Ekonomika rozvytku, 2(50), 52-56. (in Ukrainian)

Berezniatskyi, V. V. (2010). Shchodo etymolohii ta tlumachennia terminiv «servis», «avtoservis», «obsluhovuvannia». Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu. 21(2), 9-10. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vntu_2010_21(2)__4.pdf. (in Ukrainian)

Vedmid, N. I. (2012). Terminolohichni pidkhody do vyznachennia katehorii «servis» ta yoho rol v ekonomitsi krain. Ekonomika ta upravlinnya pidpriemstvamy, 3-4, 49-52. (in Ukrainian)

Hrudz,V. Y., & Timkiv, D. F. (1991). Obsluzhivanie gazotransportnyh sistem. Kyiv: UMKVO. (in Ukrainian)

Horal, L. T. (2011). Systema upravlinnia yakistiu v mahistralnomu transporti hazu. Naukovyi visnyk Ivano-Frankivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu nafty i hazu, 3(29), 71-75. (in Ukrainian)

Danyliuk, T. I. (2014). Sutnist poniattia «posluha»: teoretychni aspekty. Efektyvna ekonomika, 8. Retrieved from: http://www.economy.nayka.com.ua. (in Ukrainian)

Morhulets, O. B. (2011). Dialektychnyi zviazok servisolohii ta servis-menedzhmentu. Ekonomichnyi visnyk Donbasu, 3(25), 188-192. (in Ukrainian)

Avetisian, V. K., Bantkovskyi, V. A., Lutsenko, A. P., & Ryzhkov, V. H. (2005). Ekonomika remontnoho pidpryiemstva. Kharkiv : KhNTUSH. (in Ukrainian)

Trydid, O. M., Tankov, K. M., & Dutka, H. Ya. (2008). Systema obsluhovuvannia spozhyvacha: teoriia i praktyka. Kyiv. (in Ukrainian)

Melnykova, K. V., & Tankov, K. M. (2006). Lohistychne obsluhovuvannia. Kharkiv: Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics. (in Ukrainian)

Horal, L. T. (2011). Vplyv remontiv hazoperekachuvalnykh ahrehativ na osnovni ekonomichni pokaznyky diialnosti hazotransportnykh pidpryiemstv. Naukovyi visnyk Ivano-Frankivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu nafty i hazu, 1(27), 131-136. (in Ukrainian)

Slovnyk ukrainskoi movy. (1974). (in Ukrainian)

Tolkovyi slovar russkoho yazyka. (n. d.). Retrieved from: http://formaslov.ru. (in Russian)

Korobkova, S. N., Kravchenko, V. Y., Orlov, S. V., & Pavlova, Y. P. (2005). Servysnaia deiatelnost. SPb.: Pyter. (in Russian)

Shoul, Dzh. (2008). Pervoklassnyi servis kak konkurentnoe preimushchestvo. Moscow: Alpyna Byznes Buks. (in Russian)

Lukianets, T. I. (2003). Marketynhova polityka komunikatsii. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Ліцензія Creative Commons
Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Із зазначенням авторства - Некомерційна - Без похідних творів 3.0 Неадаптована.

 

Збірник наукових праць "Економічний аналіз"

ISSN 1993-0259 (Print)  ISSN 2219-4649 (Online)

 

© Тернопільський національний економічний університет

© «Економічний аналіз», 2007-2019